En helt vanlig dag i et helt vanlig liv til en helt vanlig person

Se for deg en hvilken som helst dag. Du våkner i sengen, og før både hode og kropp i det hele tatt har rukket å ta en systemsjekk på at «ja, jeg er våken» har du allerede startet din sedvanlige oppdateringsbonanza på telefonen. Facebook. E-post. Instagram. Twitter. LinkedIn. Du vippser (ja, for dette er vel et innarbeidet verb nå?) over pengene fra middagen til kompisen som la ut i går og sjekker om lønnslippen har landa i jobb-eposten ennå. Yes, bonusen kom med denne måneden!

Jobben kaller og du drar opp mobilen igjen for å kjøpe t-banebillett i Ruter-appen før du setter på siste episode av «Valebrokk og Co»-pod´en. Temaet i dag er matgründere på nett. Hvor fantastisk det er å slippe kassekø og tunge bæreposer…

Inne på kontoret er det varmt og øynene renner. Det er pollen over alt, så kanskje du skulle tatt deg en tur til legen og fått en resept på allergimedisin igjen? Vel, det får bli en annen dag. Nå er det fullt fokus på å få fylt ut den evinnelige personopplysningsblanketten til sikkerhetsklareringen. ELLEVE sider!

Banken svarer at lånet er innvilget. Endelig kan du få satt inn innskuddet på den bilen du har sikla på å lease.

Bits and pieces

Du begynner kanskje å forstå hvor jeg vil hen? I 2016 er det en selvfølge at vi benytter oss av mange løsninger i løpet av en dag som gjør tilværelsen enklere. Teknologien gir oss fantastiske muligheter, men vi blir sårbare. Vi blir sårbare fordi det alltid er forbundet med en viss risiko når løsninger som involverer utveksling av informasjon om oss tas i bruk.

Det er opplest og vedtatt at apper gjør ting med opplysningene dine som du aldri har tenkt på. Forbrukerrådet gjorde nylig et stunt hvor de gikk gjennom brukervilkårene til alle appene på en helt vanlig mobiltelefon for å vise hva det faktisk innebærer. Det tok dem 32 (!) timer. Det er ikke rart vi ikke setter oss inn i alt dette. Vi har jo tross alt hverdagen å ta fatt på.

Holdning, ansvar og løsninger

Situasjonen er: vi benytter oss av teknologi. Opplysninger gis, behandles og ikke minst: opplysninger lagres. «Skyen» er bare en annen datamaskin et annet sted. Vi skal ikke slutte med dette, men du og jeg trenger å forholde oss til noen punkter:

Holdning

Som brukere må vi innta en holdning – og da snakker jeg ikke om å rette seg opp i ryggen og trekke inn magen. Jeg snakker om at vi må innta en holdning som innebærer at vi erkjenner at opplysninger om oss er den nye valutaen. Microsoft har ikke begynt å gi bort Windows for å være greie. De gir det bort fordi opplysningene om oss er den viktigste brikken i strategien for hvordan de kan drive butikken best.

Ansvar

Ledere har et ansvar og en lovfestet plikt gjennom personopplysningsloven å sørge for at alle opplysninger eller vurderinger som kan knyttes til deg som enkeltperson behandles på forsvarlig vis. Det innebærer bl. a at sjefen din sørger for å ta ansvar for at alle elektroniske innretninger som det kan lagres noe på blir slettet for godt når det ikke er behov for å lagre opplysningene lenger.

Løsninger

Som leverandør gjør vi noe veldig dumt hvis vi ikke fokuserer på brukervennlige og sikre løsninger. Det ligger et stort konkurransefortrinn i det å levere løsninger hvor dette er ivaretatt. Hvor vi har tenkt for deg, så du kan fortsette å gjøre det du er best på. Derfor skal vi ikke svartmale, vise pekefinger eller liste opp brukervilkår med en komplisert ordlyd og som tar hele lunsjen å gå gjennom. Vi skal fortelle om hva som er lett å overse og vi skal jobbe kontinuerlig for at det skal være enda enklere for kundene våre å velge sikre løsninger. Hvorfor? Fordi fornøyde kunder som slipper frustrasjon er ikke bare hyggelig, men det gir også penger på bunnlinja.

Leverandører av lønn- og regnskapstjenester, legen din, offentlige tjenester, et selskap som står bak en app eller en skyleverandør har alle deg som interessent når det kommer til informasjonssikkerhet. Derfor skal du huske på at det alltid er en datamaskin eller annen enhet som det kan lagres noe på som de har ansvar for. Hvor opplysninger om deg blir lagret. Leverandører har også en plikt til å se til at dette blir slettet på forsvarlig vis. Hva er så definisjonen på «slettes på forsvarlig vis»?

«Sikker sletting er dokumentert sletting med godkjente sletteverktøy».