PC-stack

For å være sikker på hvilken informasjon du har lagret på hvilke medier – dagens sikkerhetstips er at du bør etablere rutiner og skaffe deg oversikt, både i eget hus og ovenfor partnere.

Hvor mange – og hvilke tjenester, programmer og enheter brukes til arbeidsrelaterte formål? Hvor mange tusen enheter inneholder spor fra virksomhetens data? Vet du det? Har du egentlig kontroll? Vårt sikkerhetstips er at du du skaffer deg en oversikt og kan besvare spørsmålene under:

  • Hvilke enheter står fysisk plassert i din bedrift som det kan lagres data på?
  • Har dere enheter som er leaset? Hva skjer med informasjonen på disse når dere får en nyere modell?
  • Bruker dere programmer som lagrer informasjon i skyen? Hvilket firma er det som leverer skytjenesten og har dette selskapet tilstrekkelige rutiner for å slette informasjonen sikkert når de bytter ut utstyr med din informasjon på?
  • Har de ansatte mobiltelefoner og PC-er som er betalt av jobben som brukes i jobbsammenheng?

Oversikt og detaljkunnskap om spørsmålene ovenfor er en viktig premiss i arbeidet for å ivareta informasjonssikkerheten på din arbeidsplass.  Og det er særlig viktig ved tjenesteutsetting, som når lønnskjøring håndteres av et annet firma. Hvor lagrer de data som er relatert til den tjenesten de gjør for din bedrift? Er det skrevet en databehandleravtale med dem som ivaretar informasjonssikkerheten? Har du oversikt – har du bedre muligheter for også å ha kontroll.

Ta kontakt med sikkerhetssjef i AD, Lene Zachariassen (lene@ad.no) dersom du har spørsmål, eller sjekk lenken for hvilke produkter AD kan bidra med å fjerne informasjon fra.